senast dagarna

helgen var lugn tog dagarna som dom kom.. hade stunder då jag var nedstämd utan att veta varför men de löste sig till slut. bara tagit det lugnt annars. fick åka till ikano i torsdags och köpa nya jeans då de flesta av mina blivit så slitna att de gått sönder. 
 
myst massor med barnen och så med. 
 
idag var det terapi på capio. går på gruppterapi då jag har borderline så får hjälp med att hantera den lite mera i vardagen oh försttå varför man reagerar som man gör i vissa situationer.
 
lite kort utklipp av vad borderline är:
 
Det främsta problemet för personer som lider av borderline är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor. Detta kan i sin tur leda till relationsproblem och svårigheter att behålla en stabil självkänsla. Känslorna hos någon med borderline växlar väldigt snabbt men är väldigt intensiva. Det är vanligt att man med borderline-personlighetsstörning har svårt att finna ett normalt mellanläge för känslorna och ofta och snabbt pendlar mellan ångest, desperation, depression och glädje.
 
 
 
den behandling jag går heter MBT och det står för Mentalization Based Treatment
 
och det innebär detta som jag klippte ut från nätet:
 
 
 Mentalisering innebär att tänka på sina egna och andras tankar och känslor och förstå att människors handlingar beror på vad de tänker och känner. Litet förenklat kan man säga att det innebär att ha empati med både sig själv och andra. Vi tänker oss att människor med borderlineproblem ofta har svårt med detta i nära relationer och när de är under stark känslomässig stress. I MBT ägnar vi mycket tid åt att prata om mentalisering och öva mentaliseringsförmågan.
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
för mig är det väldigt jobbigt i perioder när jag blir nedstämd och så för mår väldigt dåligt då men vill inte att barnen ska se det så biter i hop men när man är ensam så gräver man ner sig väldigt lätt i mörka tankar och nästa timme kan man må hur bra som helst det är väldig påfrestande för mig och för de runt om mig att se mig pendla så mycket men tack vare min behandling lär jag mig hantera detta och mår mycket bättre.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mammagudomlund

välkommen jag är en 28 tjej med två barn. nyligen separerad och försöker komma på fötter igen och hitta mig själv igen.

RSS 2.0