igångsätttning / förlossning

Vaknar kl 06:30 för att går upp och äta frukost och göra oss klara för att åka till förlossningen.
ringer upp innan vi åker för att se om tiden passa men blev ombedda att komma kl nio istället för kl åtta.  Så vi fick lite mer tid på oss att fixa det sista med packningen. Sen kom vi upp till förlossningen och fick sitta ett tag i dagrummet och vid tio kom barnmorskan in och sa att det var högtryck nu så vi fick komma tillbaka kl 12 istället så vi åkte till max i tornby och åt lunch. Sen var vi tillbaka kvart i tolv på förlossningen och fick vänta en halv timme innan jag fick komma in på ett rum. De satte ctg och allt. vid 14:50 försöker de känna om de kan ta vattnet men det gör för ont så läkaren tillkallas för att se om han kan komma åt bättre men även han misslyckades och då bestämde han att de skulle ge mig tabletter som ska göra livmodertapen mjukare och satsa på att ta mitt vatten nästa morgon istället. Fick första tabletten 15:00 och den heter cytotec sen koppla de ctg igen för att se om den tabletten gör någon verkan och jag får lite kraftigare sammandragningar och ska få en ny tablett cytotec efter 2 timmar så jag går fram och tillbaka i korridoren för att få ingång det lite och pratar med rikard om att se om de inte kan försöka ta vattnet igen efter andra tabletten men med hjälp av lustgas. Så jag pratar med barnmorskan om min idé och de tyckte det var en bra ide´ så jag får en tablett kl 17:00 och värkarna blir starkare och ctg är ju på kopplat för att övervaka mig. 18:53 får jag lustgas och en annan barnmorska hjälper den som har hand om mig och de får hål på hinnan och vattnet går 18:55.  Och kl 19:00 behöver jag lustgasen vid värkarna för de är starka som bara den och jag känner att jag ej kan andas igenom dem.  Vid 19:45 har jag så ont i ryggen så jag får panodil.

Värkarna blir så himla starka och jag hinner inte reagera innan en ny värk kommer och ja rikard fick tydligen skäll av mig denna gången med.. förlåt hjärtat mitt. Vid 21:35 känner jag att det trycker på som fan neråt och min barnmorska är på avrapportering då ny personal ska komma men hon kommer in och ser att det är dags att föda är fullt öppen och huvudet har sjunkit ner. 21:37 får jag krystvärkar och 21:38 föddes en vacker lite flicka på 3120 g och 50 cm lång. Krystade ca 2 eller 3 gånger.  Min mamma kom upp vid tio tiden för att hälsa på för jag ville ha henne där.

Jag får även fyra tabletter upp i stumpen eftersom de ej kan känna hur högt min livmoder står så jag får dem för att livmodern ska dra ihop sig snabbare.  När de undersöker ig ser de att jag inte spruckigt något inte ens några bristningar. Vid halv två på natten kommer vi upp till specillist BB och där ska jag ligga till och med onsdag för att se att amningen kommer igång. rikard åkte hem vid två på natten. 

 

min middag

 

mmm gott gott

lilla jag

sista bilden på magen

 

ctg koll 

allt ser bra ut

snyggt blåmärke man fick då de skulle sätte venflon i handen och venen explodera kan ju lova att det gjorde ont

mina fina strumpor

entimme efter att man gått i korridoren ej rent där tydligen

fem minuter efter att hon föddes

min fina flicka

fy vad pigg man ser ut

lyckligast i stan det är jag

trött med är jag

fikat vi fick på förlossningen

mamma med sitt barnbarn

lycklig mormor

far och dotter

första kortet på far och dotter

 



Kommentarer
Hanna Karlsson

Kul att få läsa lite och se bilder . :-)

Svar: ja blev lite att skriva... var tvungen att kolla i journalen så man fick med allt
Madeleine gudomlund

2012-07-12 @ 22:07:33
URL: http://hannafialotta.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mammagudomlund

välkommen jag är en 28 tjej med två barn. nyligen separerad och försöker komma på fötter igen och hitta mig själv igen.

RSS 2.0